Schrijfatelier

Schrijfatelier in Haarlem

Schrijfatelier

Schrijfatelier

Voor de Stichting Hart Haarlem verzorg ik vanaf dinsdag 17 januari weer een cursus creatief schrijven, getiteld Schrijfatelier. Deze lessen zijn zowel geschikt voor beginners als gevorderden. Tijdens de les krijgt u korte, stimulerende schrijfopdrachten, waarbij er een keur aan genres en vormen aan bod komt. Een willekeurige greep: het korte verhaal, de roman, de column, een spannende scène, een zintuiglijke scène, een non-fictie tekst…

Na elke les krijgt u een individuele schrijfopdracht mee. De uitwerking daarvan – één A4’tje – mailt u naar mij en naar de andere deelnemers. Iedereen leest thuis alle teksten en komt in de daaropvolgende les met een kort commentaar. Zo krijgt u dus niet alleen feedback van mij, maar ook van de medecursisten.

Werkt u liever aan een project van langere adem? Ook dan is deelname aan deze cursus mogelijk. De korte schrijfopdrachten en de individuele opdracht voor thuis zullen dan in het teken staan van dat project.

Voor meer informatie en aanmelding: www.hart-haarlem.nl

 

Nog een Kratz-recensie

 

Boekhandel De Omslag, Delft

kratz

Gerard van Emmerik – De nieuwe Kratz € 18,99

Nadat hun enige zoon Michael is verongelukt (of ligt dat toch even anders?) besluiten Hildegard en Karl Kratz een kind van dezelfde leeftijd te adopteren: Julien. Deze zestienjarige jongen verblijft sinds twee jaar in het Pelzer-Hoffmann instituut, een tehuis voor wezen en kinderen wiens ouders niet meer voor hen kunnen zorgen. De jongen deelt een kamer met de veel oudere Neil, een verwarde geest die continu quizvragen stelt aan Julien. Ze zijn volledig op elkaar gericht.
Het liefst was Julien teruggekeerd naar zijn moeder, die echter in een verpleeginrichting verblijft. Hij verlangt naar geborgenheid, naar ‘gewoon’: gewoon samen aan tafel, gewoon samen tv kijken, gewoon samen zijn, zoals in een gewoon gezin. Daarom is hij dan ook verheugd als de familie Kratz hem komt halen. Vanaf dat moment is alles erop gericht maar te mogen blijven, samen gezinnetje te spelen. Alles wat (vooral Hildegard) Kratz hem voorstelt, vindt hij oké, wat zij mooi vindt, vindt Julien mooi, wat zij afwijst, wijst hij af. Kortom, hij cijfert zichzelf helemaal weg. Aan de andere kant doet ook Hildegard haar best het de jongen zoveel mogelijk naar de zin te maken, ten koste van zichzelf. Het verlangen van Julien naar Neil kan zij echter niet bevredigen, zelfs niet nadat deze ongevraagd een weekje is blijven logeren. Als Hildegard Neil weer terugbrengt naar het instituut, verneemt ze wat er daadwerkelijk is gebeurd met Michael. Ineens staat haar relatie met Karl op het spel.
De nieuwe Kratz is van een verontrustende schoonheid. Onheilspellend vanaf de eerste pagina’s. Enerzijds wil je het boek wegleggen, omdat je de waarheid niet onder ogen wilt zien, anderzijds kun je niet stoppen met lezen. Wát een boek! 

Wilt u deze titel bestellen? Mail: info@deomslagdelft.nl

© Eus Wijnhoven

Hollands Maandblad

 

Afbeeldingsresultaat voor hollands maandblad 2016-11

In het nieuwe nummer van Hollands Maandblad staat een kort verhaal van me, getiteld Zes min. Het is een fragment uit mijn nieuwe roman, die in 2018 zal verschijnen. De werktitel: Drie dagen, vier nachten.

Nooit Meer Slapen

nooit meer slapen

Op 19, 20, 21, 22 en 23 december lees ik in
het VPRO-radioprogramma Nooit meer slapen
na het nieuws van 1 uur weer een kort prozafragment voor
naar aanleiding van de actualiteit.

Nooit Meer Slapen, VPRO, Radio 1
(vpro.nl/nooitmeerslapen)

Interview boekenbijlage.nl

Schrijven is een reis met een onbekend verloop

29-oktober-2016 | Categorie: Interview

gerardGerard van Emmerik(1955) bracht zijn jeugd door op een kippenboerderij aan de rand van de Veluwse bossen. Na de middelbare school volgde hij de studie Nederlands, had baantjes als nachttelefonist bij De Telefonische Hulpdienst en als NIPO-enquêteur. Na de opleiding aan Schrijversvakschool ’t Colofon publiceerde hij korte verhalen in Hollands Maandblad en De Gids. In 1993 debuteerde hij met de verhalenbundel Iets Scherps, Een Priem. Vele boeken zouden volgen o.a.: De stem van de meester, Mischa’s koorts,  De verzachters, Ik ben je vriend, De kippenjongen en in 2016 De nieuwe Kratz, over een jongen die bij pleegouders in huis komt en de plaats moet innemen van hun dode zoon.

Je woonde in je jeugd op een afgelegen kippenboerderij aan de rand van de Veluwse bossen. Waren jullie gelovig? Hoe was het gezin samengesteld?

Vader, moeder, zoon. Mijn ouders waren al ruim twintig getrouwd en behoorlijk op leeftijd toen ik geboren werd. Ze waren buitenbeentjes: niet gelovig, met maar 1 kind in plaats van 5 of 6, wat destijds heel gebruikelijk was in die omgeving; bovendien spraken ze geen dialect. In De Kippenjongen beschrijf ik hoe het voor mijn ouders moet zijn geweest om op de Veluwe verzeild te raken en daar in een groot isolement te leven. Ze hadden alleen elkaar. Na mijn geboorte ging het bergafwaarts met mijn vader. Hij overleed toen ik 7 was. Toen werd het dus moeder en zoon.

Waren er genoeg kinderboeken voorhanden?

Volop. Mijn moeder was een hartstochtelijk lezer die me de liefde voor boeken al vroeg bijbracht. Het begon met de Gouden Boekjes. Wim is weg was mijn favoriet. Daarna kwamen Pinkeltje en Jip en Janneke in mijn leven, vervolgens de meer spannende boeken, zoals Reis door de nacht van Anne de Vries en Enid Blytons De Vijf.

Welke boeken fascineerden je op de middelbare school?

Ik hield van het werk van Gerard Reve, vanwege zijn stijl, zijn humor en omdat hij zijn homoseksualiteit op een volstrekt originele manier beschreef. Reve was in die tijd nogal omstreden, maar gelukkig had mijn leraar Nederlands geen last van vooroordelen en stimuleerde hij ons, de klas, om toch vooral de grote Reve te lezen.

Je studeerde Nederlands. Hoe kwam je op het idee om dat te gaan doen?

Vooral om mijn leeshonger te stillen.

Je volgde een opleiding aan een schrijversvakschool en geeft nu zelf schrijflessen. Wat zijn de nuttigste tips die je aan een beginnend schrijver kunt geven?

Schrijven is vooral schrappen. Vermijd al te veel uitleg, suggereer liever. Geef alle zintuigen de ruimte. En zorg voor karakters die tegenstrijdigheden in zich hebben.

Beïnvloedt het lesgeven in schrijven het schrijven van je eigen werk?

Het zorgt ervoor dat ik met een meer analytische blik naar mijn eigen werk kijk. Alsof het door een cursist is geschreven.

Leer je van de studenten die je lesgeeft, brengen ze je bijvoorbeeld op ideeën voor je eigen boeken?

Ik probeer me niet te laten beïnvloeden, maar ooit had ik een student die zo’n aandoenlijk personage in een verhaal had gestopt, dat ik hem heb gevraagd of zijn karakter in een verhaal van mij mocht optreden. Gelukkig mocht dat. Van een collega-schrijver leen ik weleens een zin, en als rente krijgt hij dan een karakter van mij.

Zijn er ook nadelen verbonden aan de combinatie schrijfles geven en zelf schrijven?

De analytische blik waarover ik het net had kan ook een nadeel zijn. De onbevangenheid kan in gevaar komen.

Je boeken worden nogal eens bevolkt door ongemakkelijke personages: heb je die van tevoren helemaal uitgedacht, of ontstaan ze (deels) tijdens het schrijven?

Vaak ontstaan ze tijdens het schrijven. Veel van die ongemakkelijke personages zijn afsplitsingen van mezelf en van mijn vrienden en kennissen. Zo is de onhandige, wat kinderlijke Neil uit De nieuwe Kratz deels gebaseerd op mijn eigen karakter. Maar de moeder uit dat boek ontstond in de trein. Ik zat tegenover een vrouw die de hele reis naar buiten zat te kijken. Geen woord heb ik met haar gewisseld. En toch kon ik haar een hoofdrol geven in mijn boek.

Steekt het je dat je naam niet boven komt drijven bij nominaties voor literaire prijzen?

Een van mijn boeken haalde net niet de longlist van Libris. Dat stak wel, vooral toen ik hoorde hoe zo’n juryoverleg verloopt. Maar belangrijker vind ik of mijn boeken gelezen worden en hoe de reacties zijn. En daarover mag ik niet klagen.

Heb je een vaste schrijfplek en wat zijn je favoriete schrijftijden?

Ik werk meestal ‘s middags en soms ook ’s nachts, gewoon aan mijn bureau. Maar schrijven doe ik ook op de fiets. Ik maak lange ritten, bijvoorbeeld van Amsterdam, mijn woonplaats, naar de Veluwe, waar ik een klein huisje in het bos heb. Tijdens die tochten ontstaan er volop ideeën en soms ook dialogen.

Ben jij een schrijver die van tevoren het boek schematisch opstelt, of schrijf je organisch en weet je van tevoren niet precies wat er gebeurt?

Ik begin met een idee en wat korte scènes. Langzamerhand ontwikkelt zich dan het boek, waarbij er nog van alles verandert. Een hoofdpersoon is aanvankelijk een vrouw van 42, maar kan nog gemakkelijk een man van 65 worden; eerst is hij gescheiden, maar uiteindelijk toch samenwonend. Het perspectief verandert ook nogal eens. Eerst start ik bijvoorbeeld vanuit een ‘ik’, maar dan blijkt het toch vloeiender te gaan vanuit een ‘hij’ of ’zij’. Dat is wat mij betreft een van de moeilijke maar ook plezierige dingen van een boek schrijven: het is een reis, waarvan je vooraf niet weet hoe het verloop zal zijn.

Vragen: Tiny Fisscher en Pieter Feller

Laat een reactie achter

tweede druk, een tweede reeks recensies

 

 

kratz

‘Uiterst subtiel. Messcherp. (…) Razendknap weet Van Emmerik de spanning op te bouwen. (…) Van Emmerik gebruikt ondanks het zwaar lijkende thema een grote dosis humor die ontwapenend werkt. (gay.nl)

(…) De literaire ontdekking van 2016. Met zijn nieuwste boek ‘De nieuwe Kratz‘ heeft Gerard van Emmerik zichzelf overtroffen.(drimble.nl)

De Nieuwe Kratz werd uitgekozen als boek van de maand bij Een perfecte dag voor literatuur (Notjustanybook).
Reacties van bloggers:

(…) De echte hoofdrol is voor de suggestie. (…) Eigenlijk vorm je als lezer voor een groot deel zelf het verhaal, door jouw eigen interpretaties van de hints. En zo leven de vier personages uit dit boek ook: op grond van beperkte kennis, verkeerde interpretaties en halve herinneringen maken ze allemaal hun eigen waarheid. Een waarheid die op het einde toch weer anders blijkt te zijn dan de werkelijkheid. (GeschrevenGoed/M. van Boxtel)

(…) Het allerlaatste hoofdstuk maakte het boek voor mij helemaal af. Daar gaat het om de keuze van Julien om door te gaan met zijn leven en het afronden van een eerdere levensfase. Meer verklap ik niet! Echt een fantastische leeservaring. (Theonlymrsjo.nl)

(…) ‘Juliens vriend in het tehuis, Neil, klankbord van Julien, ‘partner in crime’ op meerdere gebieden, lijkt alleen een grappige side-kick, maar vervult een cruciale rol in het verhaal. In ruim 200 pagina’s zet Gerard van Emmerik een knap verhaal neer dat even eenvoudig, als droog als vernieuwend is in het taalgebruik en het idee. Een fijn en compact boek om te lezen.’ (Mick@zwart-boek.nl).

(…) Dit boek is een aangename kennismaking met het werk van Van Emmerik. Prachtig beschreven en zeer pakkend. Ik ben aangenaam verrast en kan iedereen het boek aanraden. (Jennysbookcase)

(…)‘De nieuwe Kratz’ schuurt en blijft nagalmen als je het gelezen hebt. *****
(Charlottesweb)

(…)‘De nieuwe Kratz’ gaat over hechten en verlies, Over vastklampen en loslaten, Over goede bedoelingen en goed (willen) doen, Over schuld en vergeving. Schrijnend, mooi en meeslepend. Gerard van Emmerik heeft een pareltje geschreven.’ (veryisabelpeters.blogspot.nl)

Schrijfatelier in Haarlem

Schrijfatelier

Schrijfatelier

Voor de Stichting Hart Haarlem verzorg ik vanaf 5 april een cursus creatief schrijven, getiteld Schrijfatelier. Deze lessen zijn zowel geschikt voor beginners als gevorderden. Tijdens de les krijg je korte, stimulerende schrijfopdrachten, waarbij er een keur aan genres en vormen aan bod komt. Een willekeurige greep: het korte verhaal, de roman, de column, een spannende scène, een zintuiglijke scène, een non-fictie tekst…

Na elke les krijg je een individuele schrijfopdracht mee. De uitwerking daarvan – één A4’tje – mail je naar mij en naar de andere deelnemers. Iedereen leest thuis alle teksten en komt in de daaropvolgende les met een kort commentaar. Zo krijg je dus niet alleen feedback van mij, maar ook van de medecursisten.

Werk je liever aan een project van langere adem? Ook dan is deelname aan deze cursus mogelijk. De korte schrijfopdrachten en de individuele opdracht voor thuis zullen dan in het teken staan van dat project.

Voor meer informatie en aanmelding: www.hart-haarlem.nl

 

Tweede druk

 

De nieuwe Kratz krijgt een tweede druk.
Ander fijn nieuws: er blijven recensies komen. Dit weekend verscheen er een bespreking in De Gazet van Antwerpen 

(…) ‘Van Emmeriks geestige, gebalde en luchthartige schrijfstijl zorgt voortdurend voor een glimlach, maar hoe meer het verhaal tot een ontknoping komt, hoe meer het lachen je vergaat. De eenzaamheid van de nieuwe Kratz, van zijn oude en nieuwe ouders en van alle figuranten, zal niemand onberoerd laten in dit verhaal over wanhoop, schuld en schaamte.’ **** Diane Broeckhoven, De Gazet van Antwerpen

kratz

Verkrijgbaar in elke boekhandel of te bestellen via:
http://go.bol.com/ep/9200000045904659

Recensies van De nieuwe Kratz

kratz

 

 

‘Iemand die zo mooi over poezen schrijft, verdient een groter publiek. De subtiele ironie in de verhalen die Van Emmerik voorlas in Nooit meer slapen smaakt naar meer. De nieuwe Kratz, waarin de ouderloze Julien wordt binnengehaald als de nieuwe zoon van het echtpaar Kratz, dat hun zoon verloor, belooft in elk geval alle goeds.’ VPRO gids, vooraankondiging

‘Gerard van Emmerik, misschien wel het best bewaarde geheim in boekenland. Van Emmerik is de meester van de onderhuidse spanning, hij zorgt er als geen ander voor dat je een unheimisch gevoel bekruipt, waardoor je per se verder wilt lezen.’
Kunststof, NPO, Radio 1

‘Een verfijnde, bitterzoete vertelling […] Geestig, donker, beklemmend.Het Parool

‘Even vermakelijk als beklemmend.’ Margriet

‘De constructie is doortimmerd, zijn taalgebruik als vanouds ingetogen. Wat is er gebeurd met Michael, de eerste, enige echte Kratz? En is de moeder van Julien nu echt ziek, of heeft Julien gelijk als hij denkt dat ze zichzelf laat wegteren om maar van hem af te zijn en cultiveert ze een namaakhoestje? Details daaromtrent worden goed gedoseerd. Geen opzichtige cliffhangers, maar slimme, terloopse verwijzingen.’ Guus Bauer, Tzum

‘Met dit beklemmende, met vaart geschreven boek zou Van Emmerik wel eens kunnen doorbreken naar een breder publiek.’ ***’ Hebban.nl

‘Dit is een boek dat je uit wilt lezen zodra je er in begint. Wat een prachtig boek! […] De nieuwe Kratz krijgt van mij 5 sterren, de maximale recensie-score.’ *****’ Trotsemoeders.nl

(…) Het is een spannend boek. Je moet er misschien even inkomen, omdat het verhaal erg wordt onderbroken door flashbacks. Maar de flashbacks maken je wel steeds nieuwsgieriger, mede hierdoor worden er ook steeds meer dingen duidelijk. En als er steeds meer dingen duidelijk worden neemt het boek je in zijn grip, je wilt alles te weten komen… ‘ Bezetenboeken.nl  

‘In Hildegard toont de auteur hoe groot zijn psychologisch inzicht is en hoe sterk de karaktertekening van zijn personages. De sensualiteit van deze naar liefde en erkenning hunkerende vrouw verlaat je niet meer. […] De nieuwe Kratz vraagt wat je heeft gemaakt tot wat je bent. Ouders? Omgeving? Toeval? Daarbij is het een modelboek als het gaat om taal, compositie en houding van de schrijver. Fatsoen tekent die houding. Mededogen met het kind, begrip voor de ouders. Pareltje! ****’ Koen Eykhout, De Limburger

‘Prachtig!*****’ Wegener – alle huis-aan-huisbladen

‘Hildegard en Karl Kratz besluiten Julien te adopteren nadat ze hun eigen zoon onder duistere omstandigheden hebben verloren. Mooie intenties, maar de werkelijkheid blijkt weerbastig. Best creepy.’ Tip van LINDA

De Nieuwe Kratz getipt door Mieke van der Weij/ Miekes Leesclub/NCRV-Gids

‘Met veel oog voor de tegenstrijdigheden in de menselijke geest schetst Gerard van Emmerik in ’De nieuwe Kratz’ de worsteling die de karakters doormaken. (…)’ ***Haarlems Dagblad/De Gooi- en Eemlander

‘(…) De combinatie van vorm en inhoud is dan ook indrukwekkend. Een aanrader dus, een prachtig boek dat je niet mag missen en dat een groot lezerspubliek verdient.’ Trotsevaders.nl

(…) ‘Zijn de Kratzen de perfecte ouders of spelen ze een rol? Elke zin die Juliens nieuwe ouders uitspreken “lijkt afkomstig van een politicus die weet dat de microfoon openstaat”. De Nieuwe Kratz speelt een beetje metede conventies van de gothic novel, verhalen waarin altijd deuren op slot zitten en iedereen een geheim heeft. De eenzaamheid van de personages en de opgeklopte verwachtingen over ouderschap zijn echter honderd procent hedendaags.
Een intelligente roman over mensen die krampachtig hun rolletje blijven spelen.’ Mark Cloostermans, Winq

(…) ‘Het verhaal wordt langzaam maar zeker ingekleurd en verliest nergens spanning door overbodige uitweidingen. Heel knap. Boeiend boek. Aanbevolen.’ LeesKost

‘Elk woord, elke komma en elke spatie doen er toe. Deze zorgvuldigheid komt tot uitdrukking in de karige taal, de rake dialogen, de sfeervolle beschrijvingen. (…) Ondertussen grijpt het verhaal je bij de kladden. De personages dragen een geheim met zich mee, ieder op zijn eigen manier.’ Jelle Jeensma, Hogeschool van Amsterdam 

‘Over de vorige roman van Gerard van Emmerik, De kippenjongen, schreef ik dat er nog veel te genieten valt als de schrijver op deze weg voortgaat en met De nieuwe Kratz maakt hij dat helemaal waar.’  (…)  Rein Swart, Recensieweb

‘De titel ironiseert de gezinsband in dit hecht geschreven verhaal. Immers, pleegzoon Julien neemt de plaats in van gestorven zoon Michael. Moeder Hildegard is treurig, ook om het gebrek aan heftig verdriet. (…) Er lijkt geen ontsnappen mogelijk in dit sober vertelde, sinistere verhaal. Zijn kinderen inwisselbaar? Mogelijk is dat zo bij Michael en Julien, maar vanuit ongrijpbare redenen.’
Drs. H. Griffioen, Biblion-recensie

(…) ‘Van Emmeriks geestige, gebalde en luchthartige schrijfstijl zorgt voortdurend voor een glimlach, maar hoe meer het verhaal tot een ontknoping komt, hoe meer het lachen je vergaat. De eenzaamheid van de nieuwe Kratz, van zijn oude en nieuwe ouders en van alle figuranten, zal niemand onberoerd laten in dit verhaal over wanhoop, schuld en schaamte.’ **** Diane Broeckhoven, De Gazet van Antwerpen

kratz

Verkrijgbaar in elke boekhandel of te bestellen via:
http://go.bol.com/ep/9200000045904659

 

 

Een reactie plaatsen