Tweede druk

 

De nieuwe Kratz krijgt een tweede druk.
Ander fijn nieuws: er blijven recensies komen. Dit weekend verscheen er een bespreking in De Gazet van Antwerpen 

(…) ‘Van Emmeriks geestige, gebalde en luchthartige schrijfstijl zorgt voortdurend voor een glimlach, maar hoe meer het verhaal tot een ontknoping komt, hoe meer het lachen je vergaat. De eenzaamheid van de nieuwe Kratz, van zijn oude en nieuwe ouders en van alle figuranten, zal niemand onberoerd laten in dit verhaal over wanhoop, schuld en schaamte.’ **** Diane Broeckhoven, De Gazet van Antwerpen

kratz

Verkrijgbaar in elke boekhandel of te bestellen via:
http://go.bol.com/ep/9200000045904659

Recensies van De nieuwe Kratz

kratz

 

 

‘Iemand die zo mooi over poezen schrijft, verdient een groter publiek. De subtiele ironie in de verhalen die Van Emmerik voorlas in Nooit meer slapen smaakt naar meer. De nieuwe Kratz, waarin de ouderloze Julien wordt binnengehaald als de nieuwe zoon van het echtpaar Kratz, dat hun zoon verloor, belooft in elk geval alle goeds.’ VPRO gids, vooraankondiging

‘Gerard van Emmerik, misschien wel het best bewaarde geheim in boekenland. Van Emmerik is de meester van de onderhuidse spanning, hij zorgt er als geen ander voor dat je een unheimisch gevoel bekruipt, waardoor je per se verder wilt lezen.’
Kunststof, NPO, Radio 1

‘Een verfijnde, bitterzoete vertelling […] Geestig, donker, beklemmend.Het Parool

‘Even vermakelijk als beklemmend.’ Margriet

‘De constructie is doortimmerd, zijn taalgebruik als vanouds ingetogen. Wat is er gebeurd met Michael, de eerste, enige echte Kratz? En is de moeder van Julien nu echt ziek, of heeft Julien gelijk als hij denkt dat ze zichzelf laat wegteren om maar van hem af te zijn en cultiveert ze een namaakhoestje? Details daaromtrent worden goed gedoseerd. Geen opzichtige cliffhangers, maar slimme, terloopse verwijzingen.’ Guus Bauer, Tzum

‘Met dit beklemmende, met vaart geschreven boek zou Van Emmerik wel eens kunnen doorbreken naar een breder publiek.’ ***’ Hebban.nl

‘Dit is een boek dat je uit wilt lezen zodra je er in begint. Wat een prachtig boek! […] De nieuwe Kratz krijgt van mij 5 sterren, de maximale recensie-score.’ *****’ Trotsemoeders.nl

(…) Het is een spannend boek. Je moet er misschien even inkomen, omdat het verhaal erg wordt onderbroken door flashbacks. Maar de flashbacks maken je wel steeds nieuwsgieriger, mede hierdoor worden er ook steeds meer dingen duidelijk. En als er steeds meer dingen duidelijk worden neemt het boek je in zijn grip, je wilt alles te weten komen… ‘ Bezetenboeken.nl  

‘In Hildegard toont de auteur hoe groot zijn psychologisch inzicht is en hoe sterk de karaktertekening van zijn personages. De sensualiteit van deze naar liefde en erkenning hunkerende vrouw verlaat je niet meer. […] De nieuwe Kratz vraagt wat je heeft gemaakt tot wat je bent. Ouders? Omgeving? Toeval? Daarbij is het een modelboek als het gaat om taal, compositie en houding van de schrijver. Fatsoen tekent die houding. Mededogen met het kind, begrip voor de ouders. Pareltje! ****’ Koen Eykhout, De Limburger

‘Prachtig!*****’ Wegener – alle huis-aan-huisbladen

‘Hildegard en Karl Kratz besluiten Julien te adopteren nadat ze hun eigen zoon onder duistere omstandigheden hebben verloren. Mooie intenties, maar de werkelijkheid blijkt weerbastig. Best creepy.’ Tip van LINDA

De Nieuwe Kratz getipt door Mieke van der Weij/ Miekes Leesclub/NCRV-Gids

‘Met veel oog voor de tegenstrijdigheden in de menselijke geest schetst Gerard van Emmerik in ’De nieuwe Kratz’ de worsteling die de karakters doormaken. (…)’ ***Haarlems Dagblad/De Gooi- en Eemlander

‘(…) De combinatie van vorm en inhoud is dan ook indrukwekkend. Een aanrader dus, een prachtig boek dat je niet mag missen en dat een groot lezerspubliek verdient.’ Trotsevaders.nl

(…) ‘Zijn de Kratzen de perfecte ouders of spelen ze een rol? Elke zin die Juliens nieuwe ouders uitspreken “lijkt afkomstig van een politicus die weet dat de microfoon openstaat”. De Nieuwe Kratz speelt een beetje metede conventies van de gothic novel, verhalen waarin altijd deuren op slot zitten en iedereen een geheim heeft. De eenzaamheid van de personages en de opgeklopte verwachtingen over ouderschap zijn echter honderd procent hedendaags.
Een intelligente roman over mensen die krampachtig hun rolletje blijven spelen.’ Mark Cloostermans, Winq

(…) ‘Het verhaal wordt langzaam maar zeker ingekleurd en verliest nergens spanning door overbodige uitweidingen. Heel knap. Boeiend boek. Aanbevolen.’ LeesKost

‘Elk woord, elke komma en elke spatie doen er toe. Deze zorgvuldigheid komt tot uitdrukking in de karige taal, de rake dialogen, de sfeervolle beschrijvingen. (…) Ondertussen grijpt het verhaal je bij de kladden. De personages dragen een geheim met zich mee, ieder op zijn eigen manier.’ Jelle Jeensma, Hogeschool van Amsterdam 

‘Over de vorige roman van Gerard van Emmerik, De kippenjongen, schreef ik dat er nog veel te genieten valt als de schrijver op deze weg voortgaat en met De nieuwe Kratz maakt hij dat helemaal waar.’  (…)  Rein Swart, Recensieweb

‘De titel ironiseert de gezinsband in dit hecht geschreven verhaal. Immers, pleegzoon Julien neemt de plaats in van gestorven zoon Michael. Moeder Hildegard is treurig, ook om het gebrek aan heftig verdriet. (…) Er lijkt geen ontsnappen mogelijk in dit sober vertelde, sinistere verhaal. Zijn kinderen inwisselbaar? Mogelijk is dat zo bij Michael en Julien, maar vanuit ongrijpbare redenen.’
Drs. H. Griffioen, Biblion-recensie

(…) ‘Van Emmeriks geestige, gebalde en luchthartige schrijfstijl zorgt voortdurend voor een glimlach, maar hoe meer het verhaal tot een ontknoping komt, hoe meer het lachen je vergaat. De eenzaamheid van de nieuwe Kratz, van zijn oude en nieuwe ouders en van alle figuranten, zal niemand onberoerd laten in dit verhaal over wanhoop, schuld en schaamte.’ **** Diane Broeckhoven, De Gazet van Antwerpen

kratz

Verkrijgbaar in elke boekhandel of te bestellen via:
http://go.bol.com/ep/9200000045904659

 

 

Een reactie plaatsen

Presentatie van De nieuwe Kratz

Boekpresentatie: ‘De nieuwe Kratz’ van Gerard van Emmerik

donderdag 15 oktober 2015 17:00

Boekpresentatie: 'De nieuwe Kratz' van Gerard van Emmerik
Op 15 oktober om 17:00 uur presenteren Gerard van Emmerik en Uitgeverij Nieuw Amsterdam het boek ‘De nieuwe Kratz’. Hildegard en Karl Krat besluiten Julien in huis te nemen, nadat zij hun eigen zoon Maikie onder duistere omstandigheden hebben verloren. Julien hunkert naar een gewoon leven, Hildegard naar een gewone zoon. Maar allebei dragen zij een geheim met zich mee dat veel meer gevolgen heeft dan zij kunnen overzien. Meld je aan via roos@scheltema.nl en we verwelkomen je graag bij de presentatie van deze geestige, donkere en geweldig geschreven roman over een onalledaags gezin, schuld en tweede kansen.

 

Over de nieuwe Kratz:

Gerard van Emmerik is de meester van de onderhuidse spanning, hij zorgt er als geen ander voor dat je een unheimisch gevoel bekruipt, waardoor je per se verder wilt lezen. En dat gecombineerd met ongelooflijk geestige dialogen, onverwachte wendingen, en een verhaal dat niemand anders zou kunnen bedenken. In ‘De nieuwe Kratz’ slecht hij het misschien wel laatste taboe dat bestaat rondom het ouderschap. We zouden dit fantastische boek onrecht aandoen door hier al te onthullen wat dat is.

  • Share
  • Share
  • Share
  • Share

Interview boekensalon.nl

In De Boekencollectie van… vragen we BN’ers, schrijvers en ‘boekenvakkers’ naar hun boeken. Deze maand: Gerard van Emmerik.

‘De meester van de onderhuidse spanning’ noemt zijn uitgever hem. Gerard van Emmerik (1955) publiceerde sinds 1993 diverse romans en verhalenbundels, onder andere de roman De kippenjongen (2011). Dat boek speelt zich af op een kippenboerderij. Een omgeving die Van Emmerik niet vreemd is: hij bracht zijn jeugd door op een afgelegen kippenboerderij aan de rand van de Veluwse bossen. Deze maand verschijnt zijn roman De nieuwe Kratz, over een echtpaar dat een zoon verliest en daarna de jongen Julien in huis neemt: de nieuwe Kratz.

‘Uitgeleende boeken krijg ik niet altijd terug, maar daar doe ik niet moeilijk over’

 

Je boekenkast: ongeordend zooitje of strakke ordening?
‘Tussen ongeordend en strak in. Ik probeer een alfabetische volgorde aan te houden, maar toch staat Bernlef nu bijvoorbeeld na Bukowski. Omdat de planken diep zijn, staat er nog een tweede rij achter, een enorme stofboel is het daar trouwens, met allerlei boeken waarvan het omslag kapot is of die erg dun zijn en door de te sterke rij naar achteren zijn geduwd. Ook houden zich daar oude agenda’s schuil.’

Schat eens: hoeveel boeken staan erin?
‘1600.’

Oké, eerlijk: hoeveel daarvan heb je daadwerkelijk gelezen?
‘1200, schat ik. Een enkel boek is alleen nog maar opengeslagen. Eentje zit nog in de verpakking (de geweldige Gerbrand Bakker; ik heb ‘m dubbel).’

Op welke manier hou je bij waar je in je boek bent gebleven?
‘Meestal met een ansicht. Geen ezelsoren, behalve als een boek me niet boeit. Ik lees nu A.M. Homes (Vergeef ons), met als boekenlegger een verbleekte kaart uit Parijs (Liefs & tot snel, M).

Leen je boeken uit (en krijg je ze ook altijd terug)?
‘Ik leen regelmatig boeken uit aan mijn cursisten – ik geef lessen creatief schrijven; niet altijd krijg ik ze terug, maar daar doe ik niet moeilijk over. Ooit, in de jaren vijftig, leende mijn vader een boek uit aan zijn beste vriend; toen hij na een jaar informeerde of zijn vriend het inmiddels had gelezen, ontkende die dat boek geleend te hebben; daarna was hun vriendschap voorbij.’

Kun je boeken gemakkelijk wegdoen? Bij het opruimen bijvoorbeeld?
‘Heel moeilijk. Alleen als ik zeker weet dat ik het nooit meer zal inzien, laat ik weleens een boek op een bankje hier op de kade achter. Vorige week een occulte thriller. Die was binnen een kwartier verdwenen.’

Koop je nog steeds boeken, of wint het e-book terrein?
‘Ik heb geen e-reader. Ik koop tegenwoordig weinig boeken. Met bevriende auteurs wissel ik boeken uit. Zij krijgen mijn boek, ik dat van hen.’

Wat is het allermooiste boek in je kast?
Een man alleen, van Christopher Isherwood. Het beschrijft één dag (de laatste) uit het leven van een wat oudere Engelse docent in Californië. Een korte, schrijnende roman over liefde, verlangen, eenzaamheid. Ook als film uitstekend, maar het boek blijft beter.’

Voor welk boek in je kast schaam je je een beetje?
‘Voor geen enkel boek. Nou, misschien voor: Gespierd in 6 weken.’

Welke bestseller wordt schromelijk overschat?
‘Ik val geen collega’s af. Bovendien lees ik bijna nooit bestsellers.’

Welke auteur wordt onderschat?
‘De geweldige A. Moonen. Helaas overleden. Geestig, origineel, heerlijk deprimerend.’

Van welk boek was de film beter?
Psycho. Hitchcock kon als geen ander een simpel verhaal herscheppen tot een meesterwerk.’

Kunststof

Op 14 oktober, een dag voor de presentatie van De nieuwe Kratz, interviewt Jellie Brouwer me in Kunststof (19.00, radio 1)

De nieuwe Kratz

 

Op 15 oktober verschijnt De nieuwe Kratz, een roman over Hildegard en Karl Kratz, die hun  zoon verliezen en een pleegkind in huis nemen.

 

 

Over een kwartier verandert Juliens leven. Vanachter de rododendrons aan het einde van de oprijlaan zal een Volvo tevoorschijn schieten, een gezinsmodel met een defecte airco. Over veertien minuten en acht seconden kan hij zijn rugzak en zichzelf in de auto deponeren en is hij verlost van het Pelzer-Hoffmann Instituut, nieuwe ouders krijgt hij. Het echtpaar Kratz. Julien Kratz wordt zijn naam.

Nooit meer slapen

nooit meer slapen

 

Van 27 april t/m 1 mei lees ik elke nacht na het nieuws van 1 uur een korte tekst voor naar aanleiding van de actualiteit.
Vpro, NPO Radio 1