‘Iemand die zo mooi over poezen schrijft, verdient een groter publiek. De subtiele ironie in de verhalen die Van Emmerik voorlas in Nooit meer slapen smaakt naar meer. De nieuwe Kratz, waarin de ouderloze Julien wordt binnengehaald als de nieuwe zoon van het echtpaar Kratz, dat hun zoon verloor, belooft in elk geval alle goeds.’ VPRO gids, vooraankondiging
‘Gerard van Emmerik, misschien wel het best bewaarde geheim in boekenland. Van Emmerik is de meester van de onderhuidse spanning, hij zorgt er als geen ander voor dat je een unheimisch gevoel bekruipt, waardoor je per se verder wilt lezen.’
Kunststof, NPO, Radio 1
‘Een verfijnde, bitterzoete vertelling […] Geestig, donker, beklemmend.’ Het Parool
‘Even vermakelijk als beklemmend.’ Margriet
‘De constructie is doortimmerd, zijn taalgebruik als vanouds ingetogen. Wat is er gebeurd met Michael, de eerste, enige echte Kratz? En is de moeder van Julien nu echt ziek, of heeft Julien gelijk als hij denkt dat ze zichzelf laat wegteren om maar van hem af te zijn en cultiveert ze een namaakhoestje? Details daaromtrent worden goed gedoseerd. Geen opzichtige cliffhangers, maar slimme, terloopse verwijzingen.’ Guus Bauer, Tzum
‘Met dit beklemmende, met vaart geschreven boek zou Van Emmerik wel eens kunnen doorbreken naar een breder publiek.’ ***’ Hebban.nl
‘Dit is een boek dat je uit wilt lezen zodra je er in begint. Wat een prachtig boek! […] De nieuwe Kratz krijgt van mij 5 sterren, de maximale recensie-score.’ *****’ Trotsemoeders.nl
(…) Het is een spannend boek. Je moet er misschien even inkomen, omdat het verhaal erg wordt onderbroken door flashbacks. Maar de flashbacks maken je wel steeds nieuwsgieriger, mede hierdoor worden er ook steeds meer dingen duidelijk. En als er steeds meer dingen duidelijk worden neemt het boek je in zijn grip, je wilt alles te weten komen… ‘ Bezetenboeken.nl
‘In Hildegard toont de auteur hoe groot zijn psychologisch inzicht is en hoe sterk de karaktertekening van zijn personages. De sensualiteit van deze naar liefde en erkenning hunkerende vrouw verlaat je niet meer. […] De nieuwe Kratz vraagt wat je heeft gemaakt tot wat je bent. Ouders? Omgeving? Toeval? Daarbij is het een modelboek als het gaat om taal, compositie en houding van de schrijver. Fatsoen tekent die houding. Mededogen met het kind, begrip voor de ouders. Pareltje! ****’ Koen Eykhout, De Limburger
‘Prachtig!*****’ Wegener – alle huis-aan-huisbladen
‘Hildegard en Karl Kratz besluiten Julien te adopteren nadat ze hun eigen zoon onder duistere omstandigheden hebben verloren. Mooie intenties, maar de werkelijkheid blijkt weerbastig. Best creepy.’ Tip van LINDA
De Nieuwe Kratz getipt door Mieke van der Weij/ Miekes Leesclub/NCRV-Gids
‘Met veel oog voor de tegenstrijdigheden in de menselijke geest schetst Gerard van Emmerik in ’De nieuwe Kratz’ de worsteling die de karakters doormaken. (…)’ ***Haarlems Dagblad/De Gooi- en Eemlander
‘(…) De combinatie van vorm en inhoud is dan ook indrukwekkend. Een aanrader dus, een prachtig boek dat je niet mag missen en dat een groot lezerspubliek verdient.’ Trotsevaders.nl
(…) ‘Zijn de Kratzen de perfecte ouders of spelen ze een rol? Elke zin die Juliens nieuwe ouders uitspreken “lijkt afkomstig van een politicus die weet dat de microfoon openstaat”. De Nieuwe Kratz speelt een beetje metede conventies van de gothic novel, verhalen waarin altijd deuren op slot zitten en iedereen een geheim heeft. De eenzaamheid van de personages en de opgeklopte verwachtingen over ouderschap zijn echter honderd procent hedendaags.
Een intelligente roman over mensen die krampachtig hun rolletje blijven spelen.’ Mark Cloostermans, Winq
(…) Het verhaal wordt langzaam maar zeker ingekleurd en verliest nergens spanning door overbodige uitweidingen. Heel knap. Boeiend boek. Aanbevolen.’ LeesKost
Verkrijgbaar in elke boekhandel of te bestellen via:
http://go.bol.com/ep/9200000045904659